Home / Actueel / Uncategorized / Boerenportret: Germ Wiersema

Boerenportret: Germ Wiersema

De familie Wiersma zit al sinds 1864 in de brandstofhandel. Toen was het nog turf, dat met skûtsjes vervoerd werd. Sinds 2012 is het bedrijf Wiersma Olie & Techniek BV gevestigd in Oudehaske, van waaruit hun vrachtwagens het land ingaan om klanten van diverse brandstoffen te voorzien. De gangbare, zoals benzine en fossiele diesel, maar ook, en dat is uniek in Nederland, de 100% fossielvrije Blauwe Diesel. Deze diesel variant wordt onder de vlag van Future Fuels Wholesale verkocht.

Directeur en eigenaar Germ Wiersma:
“Ik behoor tot de vijfde generatie Wiersma’s in dit vak. De eerste generatie maakte bij de distributie van hun product gebruik van windkracht. Nu zijn wij één van de eerste echt fossielvrije bedrijven. We verwarmen het pand op groen gas, gebruiken zon- en windenergie van Nederlandse oorsprong én rijden allemaal op Blauwe Diesel.

Blauwe Diesel
Blauwe Diesel is een brandstof die op moleculair niveau sprekend op gewone, fossiele diesel lijkt. De oorsprong van dit product is echter heel anders: het wordt door de Finse olieraffinaderij Neste gemaakt van plantaardig afval uit de voedingsmiddelenindustrie. Wanneer de machines waarmee Calvé pindakaas wordt geproduceerd, gereinigd worden, levert dat bijvoorbeeld veel oliehoudende componenten in het afvalwater op. Daar maakt Neste Blauwe Diesel van. Zo ook van het frituurvet van Mcdonald’s, of aardappel fabrikant Aviko. En zo kan ik wel even doorgaan. De voedingsmiddelenindustrie produceert zo’n 5 miljard liter oliehoudend afval per jaar, dus het is een bijna onuitputtelijke bron.
Het mooie is natuurlijk,dat er bij Blauwe Diesel geen sprake van voedsel verdringing is, zoals bij de zogenaamde biodiesel. Daarvoor wordt immers soja, koolzaad en dergelijke verbouwd. Er wordt dus landbouwgrond gebruikt, waar je ook voedselgewassen op zou kunnen telen. Verder is die biodiesel eigenlijk niet zo goed voor motoren.

Alternatieve energiebronnen
In 1992 probeerde men al bewuster met energie om te gaan, omdat men bang was dat de aardolie op zou raken. Wij hebben toen op biodiesel ingezet. Het begon met een klant die er om vroeg:
“Hebben jullie dat?”
“Ja hoor,” was ons antwoord en toen moesten we op zoek.
We wilden natuurlijk de klant behouden, maar ik had ook net een brandstof cursus gedaan en vond het interessant. De emissie van biodiesel is heel schoon en ik begreep dat alternatieve energiebronnen de toekomst hadden: Future Fuels Wholesale werd geboren. Vanwege de nadelen die biodiesel ook heeft, bleven we echter naar verbetering zoeken. Die vonden we in 2012, toen Neste met Renewable Diesel kwam die wij nu als Blauwe Diesel in de markt zetten: Blauwe Diesel powered by Neste MY.
Deze milieuvriendelijke diesel variant is wel 10 tot 15 cent per liter duurder dan gewone diesel, maar niet duurder dan biodiesel. Bovendien is het uitstekend voor motoren. In Scandinavië rijdt de helft van het verkeer er op en inmiddels kun je in Friesland al bij 18 tankstations Blauwe Diesel tanken.

Verantwoordelijkheid
Zestig procent van de brandstof wordt niet via de pomp verkocht, maar direct aan bedrijven geleverd. Deze bedrijven hebben vaak grote voertuigen. Denk bijvoorbeeld aan de tractoren van boeren. In de personenautomarkt zal de elektrische ontwikkeling zich waarschijnlijk doorzetten, maar voor grote voertuigen ligt dat ingewikkelder.
Men werkt aan de ontwikkeling van tractoren op waterstof. Dat juich ik toe, maar er is nog veel te doen: waterstof moet je ook produceren en dat kost veel energie. Hoe schoon is die energie? Hetzelfde geldt trouwens voor elektriciteit.
Momenteel verbranden wij 16,5 miljard liter brandstof per dag, wat neerkomt op 45 miljard kilo CO2. We staan dus voor een enorme uitdaging. Ik heb niet de illusie dat wij de wereld kunnen redden met Blauwe Diesel, maar we proberen wel ons steentje bij te dragen. Die verantwoordelijkheid voel ik ook persoonlijk, en privé. Als christen geloof ik in rentmeesterschap en ik gun mijn kinderen en kleinkinderen een mooie, gezonde wereld. Hoe het ook zij: ik rijd gewoon lekkerder als ik Blauwe Diesel heb getankt!

Markt
En steeds meer mensen ervaren dat zo. Vrouwen meer als mannen, zo blijkt. Maar mannen hebben vaak wat meer tijd nodig. Afnemers van Blauwe Diesel vind je inmiddels overal. Ik noem er een paar: boeren, rondvaartbedrijven, transportbedrijven, tankstations… Staatsbosbeheer is landelijk ook helemaal overgegaan op deze milieuvriendelijke brandstof.
Behalve in Nederland en in Scandinavië wordt Blauwe Diesel ook in Canada en Californië verkocht als Neste Renewable Diesel. Maar alleen in Nederland zit er geen subsidie op. Daarom kijkt Neste met veel belangstelling naar ons landje. Het is belangrijk dat economie en milieu samengaan: alleen dan heeft duurzaamheid toekomst.
Het beleid van de Europese Unie helpt daarbij. Zij stelt het verplicht om een bepaald percentage duurzame brandstof te gebruiken. Officieel moet er bijvoorbeeld 7% biodiesel met de gewone diesel worden vermengd. Veel boeren gebruiken daarvoor liever onze blauwe diesel. Als ze op een hoger percentage uitkomen, kunnen ze soms duurzaamheidspunten scoren. Coöperaties als FrieslandCampina belonen boeren daarvoor. Zo wordt er uiteindelijk een markt gecreëerd.
We trekken er inmiddels al zevenentwintig jaar hard aan en het was pionieren, maar de resultaten worden nu zichtbaar. Dat geeft veel voldoening.”

Iedere twee weken interviewt Janna van der Meer een boer over zijn veranderende leven als agrarisch ondernemer (m/v). De serie Boerenportretten wordt mogelijk gemaakt door: Platform Natuurlijke Veehouderij / Natural Livestock, Boerengilde, Burgerinitiatief Kening fan ‘e Greide, Living Lab Natuurinclusieve Landbouw, BoerenNatuur, Friese Milieu Federatie, NoorderlandMelk en Vogelbescherming Nederland. 

24 juli 2018
“Ik rijd gewoon lekkerder als ik Blauwe Diesel heb getankt.”
Deel dit bericht
Click to access the login or register cheese